• Semasa

    Apakah Badan Anda Berpanau Seperti Ini? Begini Cara Mudah Mengatasinya Dalam 1 Hari !!

    Apakah Badan Anda Berpanau Seperti Ini? Begini Cara Mudah Mengatasinya Dalam 1 Hari !!

    Buat anda yang mahu menyingkirkan panau dengan cepat cuma dalam 1 hari secara semula jadi disini saya akan memberi penyelesaian. Panau atau disebut juga tinea versicolor yakni suatu penyakit kulit yang biasanya nyaris kebanyakan orang pernah mengalaminya.

    Panau disebabkan oleh perkembangan cendawan pada kulit manusia dan biasanya penyakit kulit itu sering sekali menyelesaikan didaerah sisi wajah, leher, tangan, bahu dan punggung.

    Kesan dari panau itu sangatlah menjengkelkan terutama jika panau ada pada wajah, itu akan jadi suatu hal yang biasanya membuat orang ini merasa malu lantaran panau dianggap sebagai penyakit kulit disebabkan kurang kebersihan tubuh.

    Nama cendawan penyakit panau itu iaitu Candida albicans. Gejala awal panau umumnya akan mengakibatkan tompok-tompok putih pada kulit, hal ini akan berisiko buruk jika panu tidak kita tangani segera. Panau bersifat menular di mana cendawan itu selalu tumbuh dan merebak ke bahagian badan yang lain. 

    Pesakit panau akan sedikit jadi masalah yang mengganggu kulit kita lantaran umumnya bakal mengakibatkan gatal-gatal terlebih ketika berpeluh.


    Banyak product yang sudah dijual di farmasi terdekat di kota kita untuk mengatasi penyakit yang satu itu, tetapi menurut saya sistem rawatan menggunakan product sangat lama. Ada cara semulajadi yang boleh menghilangkan panau dengan cepat bahkan juga dalam satu hari panau boleh hilang dengan cara kekal.

    Cara Alami Menghilangkan Panau Dengan Cepat dalam 1 hari:

    A. CARA KASAR

    Kelebihan cara kasar dapat mengatasi panau dengan cepat dalam 1 hari. Kekurangan cara kasar itu boleh mengakibatkan rasa pedih pada kulit.

    1. Bawang Putih
    Manfaat bawang putih itu benar-benar sangat luar biasa kerana kandungan bawah putih mempunyai sebatian anti-bakteria yang boleh membunuh semua type cendawan serta kuman terlebih pada kulit.

    Cara Penggunaan: Ambilah 1 ulas bawang putih lantas potong bawang putih jadi dua sisi. Gosoklah sisi dalam bawang putih itu pada ruang panau sehingga kulit agak memerah dan terasa sedikit perih. Tahan saja perihnya, jika rasa perih sudah menghilang teruskan menggosok-gosok lagi hingga kulit memerah dan terasa perih lagi. Lalu biarkan seketika hingga bakteria cendawan itu mati. Langkah tersebut akan bikin panau hilang selamanya cuma dalam sehari.

    2. Lengkuas serta Garam
    Lengkuas mempunyai kompaun kuersetin, amilum dan flavonoid yang berguna untuk mengatasi bakteria serta cendawan, lengkuas juga sudah banyak dipakai oleh nenek moyang kita dari dahulu untuk mengatasi penyakit kulit seperti panau.

    Cara Pemakaian: Ambilah 1 lengkuas untuk dibelah dan pakai sisi belahan lengkuas itu untuk digosokan pada panau, supaya hasil lebih optimum kita boleh menaburkan sedikit garam di bahagian dalam belahan lengkuas tadi. Gosok kulit yang diserang panau sehingga kulit agak memerah dan terasa pedih. Kerjakan hal semacam ini 3x dalam 1 hari saja jadi panu bakal menghilang dengan cepat.

    B. CARA HALUS

    Cara halus kelebihannya kulit tidak akan terasa pedih dan kekurangan langkah halus ini memerlukan masa kira-kira 2-3 hari supaya panau boleh menghilang.

    1. Belimbing Wuluh dan Kapur Sirih
    Gabungan kombinasi belimbing wuluh bersama kapur sirih akan jadi bahan yang sangat berkesan dan mujarab untuk mengatasi panau dan cendawan.
    Cara Pemakaian: Tumbuk halus belimbing wuluh dan campur dengan kapur sirih seperlunya lantas berikan dibahagian panau secara rata sehingga kering dan basuh dengan air bersih.

    2. Limau Nipis serta Belerang
    Kandungan ekstrak vitamin C limau nipis dan mineral pada belerang boleh ampuh membunuh kuman dan kulat yang degil terlebih panau.

    Cara Penggunaan: Tumbuk halus belerang seperlunya dan campur dengan perasan air jeruk nipis lalu aduk rata dan berikan pada panau. Lakukan cara ini 2-3 kali sehari dengan teratur. Jadi panau akan hilang dengan cepat.

    Tips Jauhi Panau
    - Mandi dengan kerap sekurang-kurangnya 3x satu hari
    - Jangan berada terlalu lama dibawah cahaya matahari langsung
    - Janganlah menggunakan baju yang terlampau ketat
    - Janganlah menggunakan tuala punya orang lain
    - Gunakan baju yang dapat menyerap keringat.

    Mudah-mudahan berguna.

    No comments

    Post Top Ad

    Post Bottom Ad