• Semasa

    PESAKIT DIABETES WAJIB TAHU !! TERNYATA ENAM INI BERLAKU LUKA PENDERITA DIABETES SUSAH SEMBUH !! ((BANTU SEBARKAN))

    PESAKIT DIABETES WAJIB TAHU !! TERNYATA ENAM INI BERLAKU LUKA PENDERITA DIABETES SUSAH SEMBUH !! ((BANTU SEBARKAN))

    Pesakit diabetes atau kencing manis gampang sekali alami luka. Walau hanya luka lecet atau luka kecil, tetapi anda tak boleh meremehkannya, karena umumnya luka tersebut sukar sembuh serta cenderung semakin bertambah kronik. Luka kecil pada pesakit diabetes disebut Ulser, sementara yang keadaannya telah parah dimaksud Gangren.

    Mungkin saja tidak banyak yang tahu, mengapa sich luka pesakit diabetes susah sekali diubati. Ada banyak factor yang bikin luka diabetes jadi susah sembuh, kira-kira apa-apa ini? Supaya lebih jelasnya, simak lanjutan artikel yang berjudul Enam Punca Luka Pesakit Diabetes Susah Sembuh di bawah ini:
    diabetis
    - Kadar gula pesakit tinggi
    Selain cholesterol, kadar gula tinggi pada pesakit diabetes juga menghalang rawatan luka, bahkan juga boleh mencetuskan luka jadi semakin kronik serta susah diubati. Hal semacam itu, kerana kadar gula tinggi data menurunkan fungsi sel darah merah dalam membawa nutrisi ke semua rangkaian badan serta fungsi sel darah putih yang mempunyai eran dalam melawan jangkitan. Oleh kerana itu, pastikan sentiasa memantau kadar kula darah serta cholesterol.

    - Kekurangan nutrisi
    Salah satu penghambat rawatan luka pada pesakit diabetes iaitu kekurangan asuan nutrisi, misalnya vitamin C serta zinc
    yang berperanan dalam pembentukan kolagen.

    - Kerosakan saraf
    Kadar gula tinggi harus segera diatasi, kerana boleh mengakibatkan kerosakan saraf atau neuroati diabetikum yang menyebabkan rasa kebas atau baal pada tangan / kaki. Tidak hanya ini, kerana ada pula yang alami perubahan warna kulit, misalnya: menghitam, serta luka melecur.

    - Aktiviti berlebihan
    Luka pada pesakit diabetes mesti dirawat dengan baik, jika perlu harus kurangkan aktiviti, kerana aktiviti berat boleh memburukkan keadaan luka. Seboleh-bisanya, kurangkan beban atau desakan ada kawasan yang terluka hingga proses rawatan dapat berjalan lebih cepat.

    - Stress
    Stres senantiasa menyebabkan kesan buruk untuk kesihatan, salah satunya menghalang rawatan luka pada pesakit diabetes. Oleh kerana itu, pesakit harus tenang serta sabar dalam hadapi penyakitnya.

    - Kekurangan kadar oksigen
    Dengan pertolongan oksigen, kulit menjalankan mekanisme semula jadi mereka dalam membuat rangkaian baru sampai luka tertutup atau pulih dengan prima. Tetapi kerana biasanya pesakit diabetes tutup rapat lukanya, hingga menghalang pertukaran hawa serta gas. Oleh kerana itu, usahakan pilih penutup luka yang tepat serta tak menghalang kemasukan oksigen.

    Mencegah terus lebih baik dari pada menyembuhkan, kerana itu mula beralih kepada gaya hidup serta pola makan yang sihat agar kita dielakkan daripada penyakit menakutkan itu. Mudah-mudahan dengan memahami Enam Punca Luka Pesakit Diabetes Susah Sembuh di atas, pesakit diabetes jadi lebih bijak dalam memahami bagaimana cara mengatasi penyakitnya.

    No comments

    Post Top Ad

    Post Bottom Ad