• Semasa

    PENTING DAN TOLONG DICATAT !! SETELAH MAKAN JANGAN TERUS TIDUR, BAHAYA !! LIHAT INI AKIBATNYA..

    PENTING DAN TOLONG DICATAT !! SETELAH MAKAN JANGAN TERUS TIDUR, BAHAYA !! LIHAT INI AKIBATNYA..

    Sering dengar nasihat "Janganlah langsung tidur setelah makan"? Ada yang katakan nanti cepat gendut. Dulu, nenek saya bilang, "Habis makan terus tidur, nasi anda naik ke dada ngerendem paru-paru. Nanti dadanya terasa panas. "

    Saya fikir itu cuma mitos belaka. Nyatanya sains juga membenarkan apa kata nenek, tentu saja dengan jawapan yang lebih ilmiah. Nah, apa-apa bahaya langsung tidur setelah perut penuh makanan?

    CG3A

    Rasa panas di dada
    Saat tubuh tidur serta berehat, sebenarnya system pencernaan justru bakal bekerja lebih keras. Langsung tidur setelah makan dapat meningkatkan kadar asam lambung serta menyebabkan sakit maag. Terkadang dapat pula menyebabkan rasa panas pada perut, dada, serta tekak.

    Berat badan naik
    Makan larut malam sebelum tidur berisiko kerana bikin tubuh terkumpul lemak lebih banyak. Jadi bila kelaparan waktu bangun tengah malam, makanan ringan yang sihat seperti buah-buahan serta salad lebih disyorkan untuk dimakan dari pada makanan seperti kuih-kuih, pizza, mee, atau nasi sekali juga.

    Tekak terbakar
    Terjadinya refluks asid. Gastroesophageal reflux diseases (GERD) atau refluks asid iaitu tak menutupnya injap pada perut serta kerongkong. Hal semacam ini membolehkan asam lambung untuk menjalar ke tekak serta mengakibatkan sensasi tekak terbakar.

    Serangan stroke
    Hasil sebuah kajian yang dilakukan University of Ioannina, Greece, dapati bahawa perilaku segera tidur sesudah makan boleh tingkatkan risiko kita alami serangan stroke. Penyelidikan yang melibatkan 500 responden orang sihat dapati bahawa orang yang mempunyai jeda paling lama antara makan serta tidur mempunyai risiko terendah untuk alami stroke.

    Ada dua teori yang dapat menjelaskan hasil penyelidikan ini. Pertama, refluks asid yang terjadi apabila kita terus tidur selepas makan mungkin meningkatkan terjadinya apnea tidur atau nafas berhenti selama tidur yang boleh mengakibatkan serangan stroke.

    Teori ke-2 menyampaikan, strok boleh berlaku disebabkan oleh kerasnya kerja system pencernaan kita yang berisiko pada peningkatan tekanan darah, kadar gula darah serta cholesterol yang nantinya dapat menyebabkan terjadinya stroke.

    Masa sebaiknya kita boleh tidur selepas makan? Yang terbaik iaitu 2 jam selepas itu.

    No comments

    Post Top Ad

    Post Bottom Ad