• Semasa

    Bahaya Produk Simplot Kerana Mengandungi Monsanto Punca Jangkitan Virus ZIKA

    KENTANG GMO DI PASARAYA MALAYSIA?

    *Edited and updated

    Update lagi -----BOLEH SESIAPA HUBUNGI SIMPLOT MALAYSIA KALAU2 MEREKA BOLEH SAHKAN BAHAWA PRODUK KENTANG MALAYSIA TERKECUALI DARI KENTANG GMO?

    saya dah call tapi nombor tak dapat sambung.

    ---------------------------------------------------------------------------

    1. Sekembalinya di Malaysia Julai lalu, saya amat terkejut bila melihat produk-produk berasaskan kentang dengan gah meletak jenama SIMPLOT berada di ruang sejuk beku di pasaraya terkemuka.

    2. Saya amat terkejut kerana saya baru selesai melakukan kajian kes bagi company SIMPLOT yang ketika itu sedang mengalami cabaran memasarkan kentang 'genetically modified' di USA. Tup tup tengok ada produk mereka di Malaysia. Manalah tak terkejut.

    3. Setelah diselidiki, rupanya FDA baru saja memberi kelulusan kepada SIMPLOT untuk memasarkan kentang GMO mereka yang mempunyai 'trait' tambahan iaitu lebih tahan lama, tidak cepat lebam dan rintang perosak.

    4. Sebagai pelajar ijazah Bioteknologi yang membuat projek genetic modification untuk projek tahun akhir, membuat kajian kes tentang Innate Potato keluaran Simplot semasa program Masters 'is like music to my ears'.

    5. Banyak bantahan dan isu dibangkitkan umum di USA kerana rakyat mereka yang anti dengan produk GMO dan maklum tentang FDA YANG SERING DIKAITKAN DENGAN GANGGUAN POLITIK DAN KETIDAKTELUSAN. MASAKAN TIDAK, PIHAK TERTINGGI FDA ADALAH BEKAS EKSEKUTIF TERTINGGI MONSANTO. SIAPA MONSANTO? GOOGLE SAJA UNTUK TAU TENTANG DALANG TERBESAR PEROSAK ALAM DAN MANUSIA.

    6. Monsanto jugak dikaitkan dengan kes microcephaly yang lebih digembar gemburkan sebagai akibat jangkitan virus ZIKA.

    7. Beberapa states di USA ada undang-undang label produk yang ketat. Jadi mereka mewajibkan label 'GMO product' di semua produk yang dipasarkan. Nak beli atau tak, itu keputusan sendiri. DNA masing-masing, masing-masing jaga.

    8. Setahu saya Malaysia tiada undang-undang mewajibkan label produk mengandungi GMO. Maka memang banyak produk mengandungi GMO tersembunyi seperti corn syrup dari genetically modified corn (Monsanto pengeluar benihnya) yang berleluasa di pasaran.

    Makluman dari kawan lawyer. Basically undang2 psl GMO labelling dh ada di Malaysia. S. 61 Biosafety Act 2007 tp provision ni quite vague + lack of enforcement.

    9. Saya tak tau apa keputusan orang lain, tapi dengan pengetahuan ini, saya memutuskan untuk boikot produk Simplot yang nyata keluarkan dan kentang GMO. Minta maaf Prof pensyarah kajian kesa Simplot saya yang akan marah dengan pendirian saya ini. Sorry that we have agree to disagree.

    P/S: Boleh share kalau rasa bermanfaat.

    P/S 2 : Boleh kongsi maklumat tambahan untuk tambah baik pengetahuan sedia ada.Maaf kalau ada kesilapan.

    Disclaimer : yang pasti Simplot memang ada produk transgenic bernama Innate Potatoes. Kalau potatoes Simplot di Malaysia tak guna Innate Potatoes dari Simplot, tolong lah declare....

    Ini link berita kelulusan produk GMO Simplot.

    http://fortune.com/2016/01/14/genetically-modified-potatoes/

    No comments

    Post Top Ad

    Post Bottom Ad